Проф. Асенов: Предвиждаме интензивни разговори за постигане на консенсус с превозвачите за тарифите и обхвата на пътищата с тол такса
В следващите седмици предвиждаме интензивни разговори в Обществения съвет към министъра на регионалното развитие и благоустройството и в работните групи към него, за да се постигне консенсус с превозвачите за тарифите и обхвата на пътищата, за които ще се плаща тол такса. Това каза в сутрешния блок на бТВ проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ).
Крайната дата според Закона за пътищата е 1 март 2020 г., екипът на АПИ има огромно желание да започнем и по-рано, но нашата цел сега е да се подготвим добре и системата да заработи плавно и ефективно, добави той. Проф. Асенов напомни, че преди да бъде въведена тол системата в търговска експлоатация е необходимо Европейската комисия да нотифицира тарифите и обхвата на пътищата, за които ще се заплаща тол такса.
Той отбеляза, че започналите на 16 август тестове на електронната система за събиране на тол такси се провеждат с последната тестова тарифа, обсъждана на Обществения съвет към министъра на регионалното развитие и благоустройството. „Това е между 18 и 25 стотинки на километър изминато разстояние за товарен камион над 12 т с 4 и повече оси. При тази тарифа още при първите тестове превозвачите видяха, че разстоянието София – Бургас струва 73 лв.“, каза проф. Асенов. При тарифи между 18 и 25 ст. на километър очакваните приходи са около 600-650 млн. лв. на година, добави той.
Проф. Асенов отбеляза, че тестовете в демонстрационните центрове, които бяха открити на 20 август в София, Пловдив, Варна и Русе, вървят успешно и има съществен интерес от страна на превозвачите към издаването на маршрутните карти. Допълни, че основните им препоръки са да се избира по-бързо маршрутът като се добавят в падащото меню областни градове и логистични центрове.