На форум при омбудсмана стана ясно, че задължително предучилищно образование за 4-годишните деца ще струва около 100 млн. лв. годишно
Въвеждането на задължително предучилищно образование за 4-годишните деца ще струва около 100 млн. лв. годишно. Това съобщи днес просветният министър Красимир Вълчев на дискусия, организирана от омбудсмана доц. д-р Диана Ковачева на тема: „Възможности и предизвикателства при въвеждане на задължително предучилищно образование за четиригодишните деца“. На форума присъстваха още социалният министър Деница Сачева, родители, над 30 родителски организации, НПО-та, синдикати, представители на академичните среди, експерти и др.
Намерението на министерството е да въведе задължително предучилищно образование още от този септември, като за целта трябва да бъдат подготвени промени в училищния закон. Министър Вълчев потвърди намерението на образователното ведомство мярката да бъде въведена с отлагателен срок от около 2 г., като всяка община ще решава дали да се възползва от отсрочката и кога в рамките на 2 г. да я въведе.
Директорът на дирекция „Образование“ в Столичната община Мария Минчева информира, че за столицата недостигът на места в детските градини е за 160 четиригодишни деца, а недостигът на места в детските ясли е над 6 000.
Тя съобщи още, че през тази година ще бъдат построени 5 нови детски градини, с 53 групи за 1 325 деца.
Омбудсманът Диана Ковачева акцентира, че от анализа на жалбите до институцията във връзка със задължителното предучилищно образование за 4-годишните деца се оформят две групи становища. „Едното – на противниците на задължителността в предучилищното образование за 4-годишните, а другото – на родители и организации, които като цяло не са против, но питат готова ли е системата да поеме четиригодишните деца и да отговори адекватно на техните потребности“, подчерта доц. Ковачева.
Тя отбеляза позитивите на ранното детско развитие – формиране на езикови, социални и емоционални умения в ранна детска възраст, по-успешното вписване в социалната среда, създаването на навици и ценности на децата, по-добър старт в първи клас, превенция на ранното отпадане от училище, подкрепа за работещите родители и др.
Наред с това обаче омбудсманът постави конкретните въпроси на родители като: има ли промяна на съдържанието и методиките при работа с 4-годишните, какви са гаранциите, че няма да има деца в преход – „деца, които всъщност да са част от системата проба – грешка“, какво ще стане с 6-годишните и дали ще напуснат предучилищните групи, за да освободят място за 4-годишните, обезпечена ли е системата с достатъчно кадри? И още: имат ли готовност самите учители да отговорят на спецификите в образованието за 4-годишните деца, задължителността предлага ли алтернативни форми на обучение и как ще бъдат валидирани, ще бъдат ли премахнати таксите за предучилищното обучение, продължи с въпросите Диана Ковачева.
Министър Вълчев бе категоричен, че никой, включително и той, не харесва задължителните мерки, но колективният интерес е водещ и в този смисъл, задължителното образование за 4-годишните деца е най-доброто, защото в тази възраст се изграждат когнитивните езикови умения на децата. „Това е изключително важна интеграционна мярка за децата от семействата, чиито майчин език не е българският“.
По отношение на таксите, министърът посочи, че те са от най-ниските в Европа, а за общините, които ги премахнат изцяло ще се търсят възможности за компенсация.
Във връзка с недостига на кадри в системата, министър Вълчев изчисли, че са необходими допълнително около 400-500 учители, което е с 10 % повече от сега, но ще бъдат осигурени.
В контекста на достъпността той отбеляза като проблем липсата на транспорт до отдалечените места и липсата на възможност за отделен транспорт за най-малките.
От дискусията стана ясно, че самите учители посочват необходимост от промяна в учебните програми на университетите, които да бъдат адаптирани както към бързо променящата се среда, така и към реалните нужди на съвременните деца.
Омбудсманът беше категорична, че е много важно да има системен подход, прозрачност, активен диалог с родителите и анализ за ефикасността. Тя заяви готовността си да наблюдава изпълнението на поетите ангажименти и работата на МОН.
На какво акцентира още омбудсманът в изгазването си вижте в презентацията тук: https://www.ombudsman.bg/news/5281